انجام پایان نامه دکتری موضوع دیگری است که قصد داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم. پایان نامه دکتری که به آن رساله یا تز دکتری نیز گفته می شود، یکی از چالش بر انگیز ترین و طولانی ترین مرحله ای است که یک دانشجو در دوران تحصیل خود با آن روبرو می شود.

مدت زمان طولانی برای انجام پایان نامه دکتری هم می تواند امتیازاتی را برای محقق به همراه داشته باشد و هم او را با محدودیت هایی مواجه سازد. بنابراین داشتن برنامه ریزی و مدیریت برای تمامی مراحل می تواند به شما کمک کند تا در جلسه دفاع از رساله دکتری خود آماده تر حضور یابید. لازم است تا در مورد تمامی بخش ها و مراحل انجام پایان نامه دکتری خود اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به خوبی از پس سوالات داورها بر بیایید. در این بخش سعی داریم که برخی نکات ضروری را یادآور شده و تا جای ممکن شما را در با برخی موارد حساس و ضروری آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت انجام پایان نامه دکتری و سایر مقاطع

انجام پایان نامه دکتری نسبت به پایان نامه کارشناسی ارشد با حساسیت های بیشتری همراه است. پایان نامه یا رساله دکتری بایستی موضوعی واضح و روشن داشته و در برگیرنده هدف پژوهشگر باشد. اولین و مهم ترین تفاوتی که نگارش پروپوزال و پایان نامه دکتری با مقطع کارشناسی ارشد دارد، جلسه دفاع از پروپوزال است. به عبارتی در مقطع ارشد تنها یک جلسه دفاع تشکیل می شود و آن جلسه دفاع از پایان نامه است. در حالی که در مقطع دکتری این پروسه در دو جلسه دفاع از پروپوزال و دفاع از رساله صورت می پذیرد. غالبا بسته به نظر اساتید راهنما و قوانین دانشگاه جلسه دفاع از پروپوزال دکتری به صورت خصوصی (با حضور اساتید راهنما و مشاور و داوران) و جلسه دفاع از رساله به صورت عمومی برگزار می شود.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
 نوشتن پایان نامه و بررسی سخت بودن نگارش برای دانشجو ❤️0919/963/1325❤️

نحوه انجام پایان نامه دکتری

انجام پایان نامه دکتری با پایان نامه کارشناسی ارشد تفاوت هایی دارد. بدیهی است که یک دانشجوی دکتری باید اطلاعات و آگاهی بیشتری در مقایسه با یک دانشجوی کارشناسی ارشد داشته باشد. در نتیجه پایان نامه این دوره نیز باید دقیق تر، علمی تر، منسجم تر، و با جزئیات بیشتری همراه باشد. پس برای انجام پایان نامه دکتری به برنامه ریزی و تحقیق خیلی بیشتری نیاز است. همچنین فقط جمع آوری کردن یک سری اطلاعات مرتبط با موضوع پایان نامه از منابع داخلی و خارجی کافی نیست. بلکه لازم است تا محقق اطلاعات را تحلیل کرده و استدلال خاص خود را در نوشتن بکار گرفته و آن ها را در پایان نامه خود ادغام کند.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
مقاله نویسی چیست ؟ چگونه یک مقاله نویس شویم ؟

بنابراین، ضروری است تا دانشجویان دکتری ابتدا بر روی مهارت های نگارشی و نوشتاری خود کار کرده و آن را تقویت کنند، که ممکن است موضوعی زمان بر باشد. در نتیجه توصیه ما این است که برای پیشگیری از هر گونه مشکلات نگارشی در پایان نامه از همان اول مشاوری را برای خود بر گزینید که در این حوزه تخصص دارد.

نکات اساسی در انجام پایان نامه دکتری

یکی از موضوعاتی که باید در انجام پایان نامه دکتری دقت شود، موضوع زمانبندی انجام کار است. به دلیل اینکه زمان موجود برای انجام رساله دکتری زیاد است، ممکن است دانشجویان شروع پژوهش را دائما به بعد موکول کنند. این موضوع می تواند دردسر ساز شده و باعث شود در تحویل پایان نامه خود با مشکل روبرو شوید. همچنین نداشتن طرح و برنامه برای انجام پایان نامه دکتری نیز یکی از مشکلاتی است که می تواند دانشجو را با چالش های جدی روبرو سازد.

حتما طرح و برنامه روند کاری خود را قبل از شروع نگارش پایان نامه بریزید و مطابق برنامه پیش روید. رعایت همین نکته موجب می شود تا شما موفق تر عمل کنید. دقت کنید که همواره دنبال منابع جدید بروید. دادن رفرنس های قدیمی شدیدا از اعتبار پایان نامه شما می کاهد. استفاده از مطالب جدید و کمک گرفتن از مقالات به روز بین المللی ارزش تحقیقی پژوهش شما را افزایش داده و آن را معتبر تر می کند. حتی می توانید پس از گرفتن مقاله از پایان نامه خود امیدوار به چاپ آن در ژورنال های خارجی باشید.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
پذیرش و چاپ مقاله isi در مجلات معتبر

مراحل انجام پایان نامه دکتری

اولین مرحله در انجام یافتن یک موضوع جالب، کاربردی، به روز و کاملا مرتبط به رشته است. موضوع پایان نامه هم در مورد رساله دکتری و هم در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد، بایستی مشابهت یابی شود. سامانه های زیادی همچون سامانه ایرانداک می توانند برای تایید عدم تکراری بودن موضوع کمک کننده باشند. پس از دریافت این تاییدیه، نگارش پروپوزال دکتری آغاز می شود.

نگارش پروپوزال

پروپوزال های دکتری و ارشد بسته به دانشگاه محل تحصیل دارای قالب بندی های متفاوتی هستند. پس بهتر است برای انجام صحیح این کار، قالب تهیه پروپوزال را که در سایت دانشگاه محل تحصیل تان قرار داده شده است، دانلود کنید. هر قسمت از پروپوزال را با توجه به راهنمایی های انجام شده در قالب اصلی به صورت کاملا دقیق و استاندارد نگارش نمایید.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان نامه ژئوفیزیک ارشد و دکترا

دفاع از پروپوزال دکتری

پس از نگارش، پروپوزال آماده شده بایستی به تایید جلسه گروه و دانشکده مربوطه برسد. پس از این کار می توانید مجوز لازم را برای دفاع از آن دریافت کنید. برگزاری جلسه دفاع از پروپوزال دکتری، این نکته مهم را یادآوری می کند که انجام پایان نامه دکتری بایستی از همان ابتدا به صورت کاملا دقیق و حساب شده صورت پذیرد.

نگارش پایان نامه دکتری

پس از دفاع موفق از پروپوزال و ثبت مدارک در سامانه های مربوطه، کار پژوهشی برای نگارش رساله آغاز می شود. رساله یا پایان نامه دکتری نیز همچون پایان نامه دوران کارشناسی ارشد غالبا شامل چهار فصل است. البته همانطور که در مقالات گذشته مربوط به انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف بیان کردیم، تعداد فصول پایان نامه می تواند به صورت سلیقه ای بسته به نظر استاد راهنما و دانشجو کم یا زیاد شود. برخی افراد رساله دکتری یا پایان نامه ارشد خود را به صورت سه فصل و برخی دیگر به صورت پنج فصلی تهیه می کنند.

محتویات فصول در انجام پایان نامه دکتری

فصل اول رساله دکتری غالبا شامل بیان مسئله، ضرورت انجام آن و هدف انجام پایان نامه است. در این فصل بایستی مخاطب به طور کامل در مورد مفید بودن موضوع پایان نامه توجیه شود. برای روشن شدن بهتر موضوع می توان به برخی کارهای مرتبط انجام شده در این باره در قالب پیشینه پژوهش اشاره کرد. البته برخی اساتید توصیه می کنند که پیشینه پژوهش موضوع منتخب در فصلی مجزا یعنی در فصل دوم پایان نامه آورده شود.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان‌ نامه در رشت | مشاوره انجام پایان‌ نامه ارشد و دکتری در رشت

در فصل بعد غالبا به بیان روش تحقیق پرداخته می شود. این فصل رشته هایی چون رشته های مربوط به علوم پایه، مواد و روش های به کارگرفته شده را ذکر می کنند. در حالی که رشته های زیرشاخه علوم انسانی بیشتر ابزارهایی چون نرم افزارهای به کار گرفته شده و نظریات و تعاریف مورد استفاده را در این فصل ذکر می کنند.

نتایج و بحث، مهم ترین فصل در انجام رساله دکتری

 انجام  دکتری نیز همچون  کارشناسی ارشد، فصل نتایج و بحث را می توان اصلی ترین و مهم ترین فصل در نظر گرفت. شما در این فصل ماحصل تحقیقات و پژوهش های خود و تمام آنچه که در این مدت بر روی آن تمرکز کرده بودید را بیان خواهید نمود. برخی از اساتید دانشگاه توصیه می کنند که تصاویر، نمودارها، جداول و سایر داده های حاصل در فصلی مجزا و قبل از فصل آنالیز آنها آورده شوند. برخی دیگر نیز در این مورد حساسیت خاصی نداشته و شما می توانید در حین نشان دادن یک تصویر یا آوردن یک جدول، آنالیز و بحث های مربوط به ان را نیز ذکر کنید. در واقع با این کار فصل داده ها را با فصل نتایج و بحث تلفیق می نمایید.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان نامه دندانپزشکی | مشاوره آموزش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دندان پزشکی

فصل آخر در نگارش هر پایان نامه چه در دوران کارشناسی ارشد و چه در دوران دکتری، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات را شامل می شود.

روش های امروزی انجام پایان نامه

انجام پایان نامه امروزه، در عصر دیجیتال، با روش های جدید تری انجام می گیرد. افزایش دسترسی به منابع مختلف، دسترسی به منابع خارجی روز، افزایش سواد انگلیسی در دانشجویان، و پیدایش موسسات نو که به انجام امور پایان نامه می پردازند همگی موجب شده تا مسئولیت و بار این تکلیف تحصیلی خیلی کمتر شود. دیگر لازم نیست دانشجویان شبانه روز در کتابخانه ها به دنبال منابع بگردند. بلکه فقط با زدن یک دکمه در خانه خودشان با انبوهی از اطلاعات مواجه می شوند که قابلیت بکارگیری در پایان نامه را دارند.

علاوه بر این، برای آن دسته از دانشجویانی که به دلیل مشغله های کاری و شخصی زمان کافی جهت انجام پایان نامه دکتری خود ندارند نیز موقعیت های جدیدی ایجاد شده است. افرادی مجرب و متخصص که این وظیفه را بر عهده گرفته و شما می توانید بر کار آنها نظارت کرده و ایده های خود را از طریق آنها پیاده کنید. حتی نیازی به مراجعه به دفاتر موسسات نیست. اغلب آنها فعالیت های خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند و شما می توانید از طریق همین سایت ار خدمات مشاوره و انجام پایان نامه موسسه دکترتز بهره مند شوید. هم امکان ارتباط آنلاین و هم امکان برقراری تماس تلفنی از طریق شماره تلفن های مندرج در سایت فراهم شده است.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان نامه دکتری الکترونیک | مشاوره آموزش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد الکترونیک

 

انجام رساله دکترا با همکاری ایزی تز

تلفن مشاوره 09199631325 و 09353132500 می باشد (پایان نامه و مقاله)